Voorwoord
Kind en pop
Kinderen kunnen met hun pop een hechte band hebben die jarenlang blijft bestaan. Het gaat hier om een element in de kinderlijke ontwikkeling dat blijkbaar universeel is, want over de hele wereld en in alle culturen komen we zulke relaties tussen kinderen en poppen tegen.
We zien dat het kind veel steun heeft aan zijn ’lieveling’, want hoe vaak gebeurt het niet dat het alleen iets durft te ondernemen als de pop mee mag en dat het in moeilijke situaties troost vindt bij zijn pop?
Omdat het spelen met zelfgemaakte poppen een hoge pedagogische waarde heeft, blijven poppenmakers steeds op zoek naar de beste manier om poppen te maken.
Ook wij, de schrijfsters van deze handleiding, werken al sinds 1984 met elkaar en andere poppenmakers aan dit onderwerp. Het observeren van spelende kinderen, het geven van cursussen en het uitwisselen van ervaringen met collega’s, leidde tot een steeds groter inzicht. We treden hiermee in de voetsporen van de Haagse werkgroep Zonnekindpoppen, die in de jaren zeventig veel werk op dit gebied heeft verzet.
In de loop der jaren is een reeks poppen ontstaan, die qua materiaal, vorm en uitvoering nauw aansluit bij de verschillende leeftijds- of spelfasen van het kind. Ontwikkeling, geaardheid en belangstelling van het kind zijn allemaal factoren waar je rekening mee kunt houden als je zelf een van de poppen gaat maken. Dan wordt die pop een ’pop op maat’.
Poppen die persoonlijk voor een kind zijn gemaakt, blijken iets extra’s te hebben gekregen. Ook al ben je onzeker over je vaardigheden, met liefde en plezier maak je toch de beste pop. Dat de pop er voor een ander misschien minder ’mooi’ uitziet, zal aan de waarde ervan voor het kind niets afdoen.
En over de naam van deze poppen? Een van de poppenmakers uit de Haagse werkgroep zag haar kinderen in de serre met de zelfgemaakte poppen spelen. Zonnestralen overgoten dit tafereel en op dat moment wist zij: ”deze poppen moeten Zonnekindpoppen heten”.
In deze handleiding wordt stap voor stap beschreven hoe de poppen en de kleding gemaakt kunnen worden.