Sluitingen
Kleding
De sluiting van de kleertjes
Omdat kinderen vooral geboeid raken door ’echte’ handelingen, bieden poppenkleren zo’n mooi oefengebied. In het begin zal het kind nog hulp nodig hebben, maar na een poosje beleeft het veel plezier aan het zelf doen. Het komt voor dat een druk en rusteloos kind opvallend geduldig is, als het een riempje met een gesp probeert vast te maken.
Geef het kind af en toe een nieuw kledingstuk voor de pop waar weer wat op te oefenen is. Pas de sluiting van de kleertjes aan bij de leeftijd en de vaardigheid van het kind. Naarmate het kind handiger wordt, kunnen steeds moeilijkere sluitingen worden toegepast. Het kind wordt hierdoor ook gestimuleerd in het leren van nieuwe dingen. Ook kun je een eenvoudige sluiting, zoals klittenband, vervangen door iets lastigers, zoals knopen en lusjes.
Het allereenvoudigste is geen sluiting: met elastiek in de zomen of met elastische boorden kan het kind de kleding gemakkelijk zelf aan en uit doen.
Sluitingen oplopend in moeilijkheidsgraad
- boorden
- elastiek
- klittenband
- drukkertjes (8 mm)
- rits
- knoop en lusje
- knoop en knoopsgat
- haken en ogen
- deelbare rits
- kleine drukkertjes
- koordjes strikken
Let er op dat de poppenkleren veilig zijn. Kinderen doen soms onverwachte dingen met knopen, drukkertjes en lintjes. Gebruik deze daarom niet bij poppenkleertjes voor heel jonge kinderen. Naai knopen altijd stevig vast. Naai een lintje dat door een tunneltje geregen is, in het midden aan het tunneltje vast, zodat het er niet uit kan gaan.